NavMenu

Osvrt na sajam knjiga u Beogradu

Izvor: eKapija Utorak, 04.11.2014. 12:05
Komentari
Podeli
(Foto: Ivana Vuksa)
I nastup samo jednog izdavača na nekoj smotri zaslužuje još jedan pogled na ono što je bilo i što se zbilo u osam sajamskih dana, a objedinjen nastup skoro svih izdavača jedne države preko reprezentativnog štanda i to na ovako važnoj smotri kao što je Međunarodni beogradski sajam knjiga, zahtijeva i opsežne analize učinka tog nastupa, i razmatranje mogućih pravaca u pripremama za slijedeću takvu smotru – ne samo na nivou izdavačkih preduzeća i izdavačkih djelatnosti Akademije nauka i umjetnosti, visokoškolskih ustanova i umjetničkih udruženja, nego još više na nivou značaja takvih nastupa u sferi stvaranja što povoljnije slike o toj državi, o njenom odnosu prema kulturi, nacijama, religijama i, posebno, njenom odnosu prema građanskim i stvaralačkim slobodama. Činjenica da je prošao samo dan po završetku sajma svodi tu potrebu na kratak osvrt, ali jednako ozbiljan i analitičan.

Polazeći od toga, možemo kazati da je i ovogodišnji, peti nastup Republike Srpske na Međunarodnom beogradskom sajmu knjiga bio zaista uspješan – kako na nivou onih čije su knjige bile izložene na štandu i znalački i zanimljivo predstavljene javnosti (73 knjige od 33 izdavača) u Bašti sljezove boje, kao jedinstvenom primjeru primjenjene umjetnosti, tako i na nivou pozitivnog djelovanja u sferi političkog, kulturološkog, sociološkog i običnoljudskog pogleda na Republiku Srpsku kao zemlju u kojoj se živi, radi i stvara u slobodi i sa elanom. Ovdje je važno dodati da je prostor na kojem se predstavljala književnost i nauka Republike Srpske bio tako dobro komponovan i toliko poželjan da su mnogi drugi izdavači i autori zamolili i, naravno, od nas dobili priliku da predstave svoja djela, tako da je broj promocija bio daleko veći od planiranih – oko osamdeset knjiga.

Na svečanosti početka ovogodišnjeg nastupa Republike Srpske na ovom sajmu knjiga ministar prosvjete i kulture Goran Mutabdžija je izrazio nadu da će i ove godine sve biti predstavljeno na najbolji način, "ne samo zato što je Predstavništvo Republike Srpske to i do sada dobro radilo, nego što je sve to radilo zajedno sa Ministarstvom prosvjete i kulture, Narodnom i univerzitetskom bibliotekom Republike Srpske i Udruženjem izdavača naše Republike" i ta se nada i ovog puta pokazala realnom: kao i na prethodna četiri, i na ovom nastupu je to zajedništvo dalo dobar rezultat. Ovogodišnje predstavljanje knjiga iz Republike Srpske odgovorilo je na sve zahtjeve dobrog predstavljanja: zastupljena su izdanja iz svih dijelova Republike Srpske i iz svih oblasti – književnost, nauka, udžbenici, knjige za djecu...

Bilo je zaista lijepo na promocijama izdanja Akademije nauka i umjetnosti Republike Srpske, univerziteta u Sarajevu i Banjaluci, Narodne i univerzitetske biblioteke Republike Srpske, Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva, Udruženja književnika, Besjede, Artprinta, Zadužbine "Petar Kočić", Društva za zaštitu baštine i Kuće poezije, jer svako je imao svoju publiku, i u posebnoj sali za promocije, i na štandu, gdje je Bašta sljezove boje plijenila izgledom toliko da je svaka riječ u njoj izgovorena dobijala i na zvučnosti i na značenju. Pokazalo se kao korisno i to što smo organizovali da neposredno uz štand Republike Srpske bude štand Udruženja izdavača Republike Srpske, jer su knjige za koje se interesovanje publike pokazalo u toku ili odmah poslije promocije mogle da se kupe u tako neposrednoj blizini.

Dva su se događaja izdvojila, ne samo po tome što su imala najviše publike, nego prije svega po glasnoj poruci koju su poslali, a to je da je štand Republike Srpske bio prostor na kojem je sloboda izražavanja bila istovremeno i apsolutna i bez i jedne jedine uvrede upućene bilo kome na svijetu. Ta poruka, ljudska i stvaralačka, emitovana je sa štanda Republike Srpske i sa svih ostalih događaja, književnih, naučnih, zabavnih, ali se sa promocije knjige "Fajront u Sarajevu" Neleta Karajlića i sa već tradicionalne književne večeri srpskih pjesnika iz Srbije, Srpske, Crne Gore i rasejanja najdalje čula i imala najbolji odjek u javnosti.

(Foto: Ivana Vuksa)
Nele Karajlić je predstavljajući svoju knjigu "Fajront u Sarajevu", sa Majom Kolundžijom tako zanimljivo pričao da bi i taj razgovor mogao da bude jedna posve zanimljiva i lijepa knjiga. Bilo je i smjeha do suza, i smijeha samog, a kanula je i po koja suza u sjećanjima na nekadašnje Sarajevo i sve što je to Sarajevo značilo za muzičku scenu ovog dijela svijeta, a posebno za srpski narod koji više nije tamo gdje bi volio da je – da nije kako jeste. .

Publika je uživala i u poeziji srpskih pjesnika iz Srbije, Srpske, Crne Gore i rasejanja. Ovaj lirski miting počeo je besjedom i pjesmom akademika Rajka Petrova Noga o Branku Ćopiću, a potom su svoje stihove kazivali: Ljubivoje Ršumović, Dragan Lakićević, Gojko Đogo, Radomir Andrić, Milovan Vitezović, Ratko Popović, Aleksandar Saša Petrov, Adam Puslojić, Emil Vlajki, Kolja Mićević, Ranko Risojević, Predrag Bjelošević, Goran Đorđević, Rajko Srdić, Janko Vujinović, Miodrag Jakšić, Dragan Kolarević, Aleksandra Mihajlović, Borivoj Rašuo, Dušica Milovanović Marika, Predrag Bogdanović Ci, Jovanka Stojčinović Nikolić, Rajko Džaković, Živko Nikolić, Novica Sovrlić, Gordana Vlajić, Ivanka Radmanović, Vlastimir Stanisavljević Šarkamenac, Miljurko Vukadinović, Vladan Rakić, Borivoje Đokić, Vinko Stupar, Stojan Jamina i Duško M. Petrović

Uz ta dva događaja izdvajamo i dvije prezentacije izdanja Specijalne biblioteke za slijepa i slabovida lica Republike Srpske u Banjaluci i Matične biblioteke za slijepa i slabovida lica u Istočnom Sarajevu. Predstavljanjem knjiga na Brajevom pismu i zvučnih izdanja knjiga velikana srpske književne riječi nikog nisu mogle ostaviti ravnodušnim, a pokazali smo time i koliko je visok nivo društvene brige o osobama sa posebnim potrebama.

Predstavništvo Republike Srpske u Srbiji će i ubuduće ozbiljno i na vrijeme, imajući u vidu i ovo ovdje kazano, nastojati da svaki nastup Republike Srpske na Međunarodnom beogradskom sajmu knjiga bude pripremljen i organizovan u saradnji sa svima koji budu zainteresovani da njihove knjige budu dobro predstavljene i da tako, tim dobrim književnim i naučnim djelima, posredno doprinesu i svojoj Republici Srpskoj. Uz podršku Vlade Republike Srpske, Predstavništvo će sarađivati sa Narodnom i univerzitetskom bibliotekom, Akademijom nauka i umjetnosti, Univerzitetom u Banjaluci i Univerzitetom u Sarajevu, Udruženjem izdavača, Udruženjem književnika, domovima kulture i kulturnim centrima, udruženjima građana i, naravno, sa svim izdavačima u Republici Srpskoj.